بازار آهن چشم انتظار محرک‌های تقاضا

بازار آهن چشم انتظار محرک‌های تقاضا
دنیای اقتصاد - گروه بورس کالا- حدیث موسوی: به دنبال ضعف تقاضا در بازار آزاد قیمت مقاطع روز گذشته بار دیگر کاهش یافت.
این در حالی است که با شروع ماه رمضان صنوف آهن فروش احتمال می‌دهند با کاهش بیشتر نقدینگی به واسطه توقف و افت فعالیت‌های اقتصادی که تاثیر مستقیمی بر میزان تقاضا در بازار آهن دارد  هم مواجه خواهند بود. در این میان نوسانات نرخ دلار هم بی‌تاثیر بر بهای آهن آلات نیست؛ چرا که افت و خیزهای گاه و بیگاه آن به واسطه تاثیر روانی در بازار مدت‌ها است قیمت‌ها را بی‌ثبات و شکننده ساخته است. در همین حال بسیاری از کارخانه‌های خصوصی فولادی هم قیمت محصولات درب کارخانه خود را ثابت یا با کاهش 5 تا 20 تومانی اعلام کردند. به علاوه قیمت بیلت فابریک وارداتی روسیه به منظور تحویل در بندر انزلی که ابتدای هفته معادل 18 هزار و 600 ریال بود، روز سه‌شنبه به 18 هزار و 200 ریال کاهش یافت.  
از سوی دیگر بررسی قیمت انواع مقاطع در انبارهای تهران و اصفهان در حالی که هر دو آنها چند هفته‌ای است روند نزولی گرفته اند نشان می‌دهد، سطح بهای آهن آلات در اصفهان باز هم اندکی بالاتر از پایتخت است. در این زمینه یکی از فعالان بازار معتقد است کارخانه‌های مهم فولادی کشور همچون ذوب‌آهن و فولاد مبارکه در استان اصفهان مستقرند که به واسطه قرارگیری آنها در مرکز کشور و نزدیک بودن به بازارهای فروش سایر شهرها همچون شیراز، یزد، کرمان و غیره از مزیت نسبی در امر فروش و بازاریابی محصولات خود بهره‌مند هستند. این امر موجب شده خریداران ترجیح دهند، غالبا نیاز مصرفی خود را از انبارهای این شهر تامین کنند.
این فعال می‌افزاید: مساله دیگری که در مورد این تفاوت قیمتی وجود دارد این است که خریداری که به عنوان مثال میلگرد یا تیرآهن را از اصفهان تامین می‌کند با ضریب اطمینان بالایی می‌داند که جنس خریداری شده مربوط به همان کارخانه‌ای است که مد نظر داشته، در حالی که تامین همین نیاز از انبارهای تهران با درصدی خطا روبه‌رو است؛ چرا که متاسفانه برخی از فروشنده‌ها اقدام به معامله آهن آلات وارداتی یا برخی کارخانه‌های گمنام به جای اصل آن جنس می‌کنند. این آگاه بازار خاطر نشان کرد: محموله‌های باری که در قالب معامله پیش خریدی یک تا سه ماهه از کارخانه‌های فولادی اصفهان راهی تهران می‌شوند هزینه حمل‌و‌نقل هم به بهای اولیه آنها افزوده می‌شود که طبعا قیمت بالاتری را برای این محموله نتیجه خواهد داد، اما شاهدیم جنسی که به عنوان مثال 2100 تومان به ازای هر کیلو تمام شده به صورت نقد 1800 تومان از سوی همان خریداری که اکنون فروشنده آن جنس شده مورد معامله قرار می‌گیرد؛ بنابراین طبیعی است که این بازارسازی‌ها بر روی تمامی قیمت‌ها در انبارهای تهران تاثیر مستقیم گذاشته و آنها را نسبت به سطح قیمت‌های اصفهان کاهش دهد.
از سوی دیگر روز گذشته شاهد عرضه 3 هزار و 300 تن نقدی تیر آهن شاخه 20 از سوی شرکت نورد آریان فولاد بودیم که با قیمت پایه 23 هزار ریالی، 880 تن تقاضا در برابر آن شکل گرفت. مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها پیرامون 2 هزار و 420 تن مازاد عرضه این کالا بیان کرد: تیرآهن‌های این شرکت به‌رغم کیفیت مناسب برای خریداران همچون تیرآهن‌های ذوب‌آهن شناخته شده نیستند. به همین دلیل مدتی زمان لازم است تا کالاهای این کارخانه به اصطلاح امتحان خود را به بازار مصرف پس داده و در نهایت با استقبال متقاضیان روبه‌رو شوند. وی ادامه داد: بازاریابی و تبلیغ مناسب محصول یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر فرآیند عرضه محصولات مختلف از جمله مصنوعات فولادی به شمار می‌رود که این مهم البته نقش انکارناپذیری در موفقیت فروش کارخانه‌ها ایفا می‌کند.

مرجع خبر: http://den.ir/~Pt5JX
تاریخ درج : 1392/04/19